piątek, 13 marca 2015

[1] Ałbena Grabowska ''Stulecie winnych. Ci, którzy przeżyli'' tom 1


Autor: Ałbena Grabowska
Tytuł: Stulecie Winnych. Ci, którzy walczyli. Tom 1
Wydawnictwo: Zwierciadło
Liczba stron: 329 
Posiadam: TAK

''Epicka opowieść o losach polskiej rodziny wpleciona w dramatyczne wydarzenia XX wieku rozpoczyna się z chwilą wybuchu I. wojny światowej, a kończy po stu latach – w czasach współczesnych. Czerwiec 1914. Podczas porodu bliźniaczek-Anny i Marii-umiera ich matka.Stanisław Winny, ojciec nowonarodzonych dziewczynek, opłakuje ukochaną żonę, patrząc z lękiem w przyszłość – ma bowiem pod opieką nie tylko bliźniaczki, ale również dwóch synków. Bracia Stanisława oraz jego rodzice, Bronisława i Antoni, jednoczą swoje siły w obliczu tragedii. Kilka tygodni później nadchodzą kolejne dramatyczne wydarzenia – pewnego upalnego lipcowego dnia wybucha wojna...


Długie lata I. wojny światowej i epidemia grypy hiszpanki boleśnie doświadczają ród Winnych. Tym bardziej cenią oni pokój i dobrobyt, które niesie ze sobą dwudziestolecie międzywojenne, chociaż przewrotny los nie szczędzi Winnym życiowych doświadczeń. Z rosnącym niepokojem obserwują, jak wielkimi krokami nadchodzi kolejna wojenna zawierucha''. 



(źródło: strona wydawnictwa)


Książka Ałbeny Grabowskiej jest dla mnie największym i jak najbardziej pozytywnym zaskoczeniem tego roku. Wcześniej w ogóle nie słyszałam o jej sadze, przypadkiem na jednym z blogów natknęłam się na recenzję I tomu i pomyślałam: To książka dla mnie! Z wykształcenia jestem historyczką, dlatego uwielbiam wszelkie książki dotykające tematyki historycznej, a już jeśli chodzi o czasy I i II wojny światowej to interesują mnie one szalenie.

Według mnie napisać dobrą książkę historyczną nie jest łatwo, a napisać dobrą książkę obyczajową, gdzie tłem są wydarzenia historyczne, jest jeszcze trudniej. Trzeba połączyć wątek obyczajowy z historią tak, by nie był zbyt nudny, nie zapominając o realizmie historycznym. Ałbenie Grabowskiej udało się zaciekawić czytelnika, nie zatracając jednak rysu historycznego i nie przeinaczając faktów, za co ogromny plus, bo autorka nie jest historykiem, tylko lekarzem.

Książka ''Stulecie Winnych'' to typowa saga rodzinna, nie ma jednak tutaj mowy o nudzie. Ród Winnych coraz to dotykają różne problemy, trudności , muszą mierzyć się z problemami wojennymi czy tajemnicami rodzinnymi. Bohaterowie stworzeni przez Ałbenę Grabowską są ludźmi z krwi i kości, są pełnowymiarowi ze swoimi wadami, problemami czy rozterkami, nie sposób ich nie polubić i nie kibicować w dalszych losach.

''Stulecie Winnych'' to książka ciepła, wzruszająca. Z całego serca pokochałam cały ród Winnych, począwszy od mrukliwego Stanisława, przez Andzię, Bronię czy Manię oraz Anię. Są niezwykle ciepli, uroczy i co najważniejsze ludzcy w tym, co robią i jak się zachowują. Czytając książkę mamy wrażenie, że znamy ich już bardzo długo i nie sposób oderwać się od czytania tej powieści. Kończąc ostatnią stronę książki czułam wielki żal, że muszę rozstać się z ''moją'' rodziną Winnych.

Ałbena Grabowska naprawdę mnie zachwyciła. Udowodniła, że Polacy potrafią pisać dobre, interesujące książki obyczajowe i w niczym nie ustępują zagranicznym autorom. Na pewno sięgnę już niebawem po kolejny tom sagi o rodzinie Winnych ''Stulecie Winnych. Ci, którzy walczyli''. W kwietniu zaś premierę będzie miał III tom ''Stulecie Winnych. Ci, którzy wierzyli'. Już nie mogę się doczekać!

8/10



2 komentarze:

  1. To jeden z tych tytułów, które chcę przeczytać i mieć w swojej biblioteczce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie polecam. Ja jestem juz po lekturze II tomu i nie moge doczekac sie premiery III tomu w kwietniu

      Usuń

Bardzo dziękuję za wizytę. Pozostaw po sobie ślad, będzie mi bardzo miło przeczytać kilka słów od Ciebie :)