piątek, 16 października 2015

[12] Małgorzata Gutowska- Adamczyk ''Kalendarze''

Autor: Małgorzata Gutowska- Adamczyk
Tytuł: Kalendarze
Wydawnictwo: Literackie
Liczba stron: 285
Posiadam: TAK


''Dzieciństwo nas kształtuje. To czas, kiedy stajemy się ludźmi. Ci, którzy byli szczęśliwi, wracają wspomnieniami do swej arkadii. Inni próbują zapomnieć lub stają w kontrze do bagażu wspomnień.

Jeśli miałabym udzielić jakiejś rady sobie kilkuletniej, może powiedziałabym: ''Bądź odważniejsza'', ale czy tamta dziewczynka zmieniłaby się pod wpływem moich rad? Paradoks wychowania polega na tym, że dorosły nigdy nie wie, co z jego słów zostanie zapamiętane.''
Małgorzata Gutowska Adamczyk
(źródło: okładka)

Mimo że zazwyczaj rzadko sięgam po literaturę wprost skierowaną do kobiet, dla Małgorzaty Gutowskiej- Adamczyk robię wyjątek. Po cudownie ciepłej, przejmującej sadze ''Cukiernia pod Amorem'', od razu wiedziałam, że po najnowszą książkę będę musiała sięgnąć.

Autorka ma przecudowny dar operowania słowem, podczas czytania otula nimi jak ciepły koc w deszczowy, pochmurny dzień. Rozgrzewa, pociesza, odnajduje to, co może poruszyć nawet najbardziej zatwardziałe serce. Jej obserwacja świata, trafne skojarzenia i garść nostalgii nad światem trafiają do mnie jak żadne inne.

''Kalendarze'' to książka bardzo osobista, intymna. Pisarka zabiera nad w podróż do krainy dzieciństwa, odnajduje siebie z minionych lat- małą, niepozorną dziewczynkę, która przebyła długą drogę, by w końcu dorosnąć. Wspomina rodzinne miasteczko, najbliższych, małe, niepozorne rzeczy, na które wcześniej nie zwracała uwagi.

''Nikt mnie nie przygotował na to, że rzeczy czasem odzyskują znaczenie. Zahibernowane w pamięci, zbędne przez wiele lat, znienacka na powrót stają się ważne. Ktoś powinien je dla nas przechować. Ktoś powinien wiedzieć, że za nimi zatęsknimy'' (s. 92)

Razem z autorką zaczynamy wspominać swoje własne dzieciństwo. Czasem zrobi nam się cieplej na sercu, czasem poczujemy ukłucie bólu. Tak to już jest ze wspomnieniami. Jedno jest pewne- dzieciństwo nas kształtuje czy tego chcemy czy nie. Mimo że jako dzieci tak bardzo pragnęliśmy być dorośli, nagle uświadamiamy sobie, że nie wiemy, kiedy utraciliśmy dzieciństwo.

''Kiedy skończyło się moje dzieciństwo? Musi być jakiś uchwytny moment. A może wyciekało po kropli, dzień po dniu? Może wciąż jeszcze, póki pamiętam, mam je w sobie? Może tylko obrosło zewnętrznymi warstwami?'' (s. 284)

Jeśli macie ochotę zatrzymać się na chwilę, spojrzeć oczami tamtego niewinnego dziecka na ówczesny otaczający świat, sięgnijcie po książkę Małgorzaty Gutowskiej- Adamczyk.

8/10


8 komentarzy:

  1. Przeczytałam, bardzo podobała mi się ta lektura, wróciłam na chwilę do czasów dzieciństwa

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam, gdy słowa są tak piękne, że dają ciepło porównywalne właśnie do ciepła koca w pochmurny, deszczowy, zimny dzień, których tak bardzo nie lubię. Raczej nie czytam literatury typowo kobiecej, ale "Kalendarzami" jestem zainteresowana. Mam ogromną nadzieję wkrótce zapoznać się z tą właśnie powieścią.
    Bo kocham czytać!

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam i mnie także urzekła:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zachęciłaś mnie do tej lektury, a myślę, że to trochę trudne (przynajmniej, jeśli chodzi o literaturę rodzimą). Podoba mi się to co napisałaś, bo to mega zachęcające. Dwoma zdaniami zdołałaś przekonać mnie, że to świetna lektura. Lubię też powieści z trafnymi skojarzeniami... Ludzie, kiedy ja znajdę czas na te wszystkie świetne książki? :)

    Pozdrawiam, Oliwia
    http://zjadamszminke.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Zupełnie nie znam jej książek, ale z tego co piszesz warto sięgnąć po pozycje autorki. Zacznę się rozglądać w mojej bibliotece :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Z samą twórczością autorki już się z nam, ale Kalendarzy jeszcze nie miałam przyjemności czytać, niemniej jednak z przyjemnością bym to nadrobiła ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Książka wydaje się bardzo ciekawa, mimo że nie lubie za bardzo rodzimych autorów:-)
    Już Cię obserwuję i zapraszam do mnie:-)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za wizytę. Pozostaw po sobie ślad, będzie mi bardzo miło przeczytać kilka słów od Ciebie :)